Udflytning: Leipzig får ny motorvejs-myndighed

Foto: Gürkan Sengün, under GNU Free Documentation License

Hovedsædet for en ny forbundsmyndighed med ansvar for hele det tyske Autobahn-system skal ligge i Leipzig.

Også i Tyskland prøver man at fremme regional udvikling med statslige arbejdspladser: Leipzig skal fremover rumme hovedsædet for Fernstraßen-Bundesamt, en ny forbundsmyndighed med ansvar for de tyske motorveje. Fernstraßen-Bundesamt vil få regionale afdelinger i Hannover, Bonn, Gießen og endelig i et af de to sydtyske forbundslande, Bayern eller Baden-Württemberg.

Hidtil har landets 1.300 kilometer motorveje – Autobahn – været ejet og planlagt af forbundsstaten, men bygget og vedligeholdt af de enkelte forbundslande. Det ændrer sig fra 2021, hvor motorvejene lægges ind under et nystiftet selskab, Autobahngesellschaft GmbH, som er rent statsejet. Den nye konstruktion skal blandt andet åbne for OPP-arrangementer med private partnere.

Som myndighed for dette Autobahngellschaft opretter man samtidig det nye Fernstraßen-Bundesamt. Det får i alt 1.300 ansatte, hvoraf omkring 400 skal være tilknyttet hovedsædet, og det vil få det samlede nasvar for planlægning, udbygning og vedligeholdelse af motorvejsnettet.

Oprettelsen af motorvejsselskabet har af kritikere været set som en mulighed for en privatisering ad bagdøren, og SPD har derfor fået indføjet en bestemmelse i forfatningen, som hindrer dette.

Udflytning et gammelt ønske

Placeringen i øst er et gammelt ønske. Allerede i 1992 besluttede Forbundsdagen p forslag fra en uafhængig Føderalismekommission at udflytte eksisterende forbundsmyndigheder til øst. Miljømyndigheden (Umweltbundesamt) blev flyttet til Dessau i Sachsen-Anhalt, og Forbundsarbejdsdomstolen (Bundesarbeitsgericht), en af Tysklands fem højesteretter, rykkede til Erfurt i Thüringen mens Forbundsforvaltningsdomstolen (Bundesverwaltungsgericht), en anden af de fem højesteretter, gik til Leipzig i Sachsen, som også fik en af afdelingerne i Forbundsdomstolen (Bundesgerichtshof), en tredje højesteret, som er øverste instans i straffesager.

Men de fem østdelstater vil gerne have mere, og så sent som for 14 dage siden mødtes øst-ministerpræsidenterne i Bad Schmiedeberg i Sachsen-Anhalt og gentog deres ønske om flere forbundsarbejdspladser og forskningsinstitutioner. Forbundskansler Angela Merkel lovede dem på mødet at betænke Østtyskland forholdsmæssigt.

Og faktisk har Øst noget til gode. Et spørgsmål fra die Linke i Forbundsdagen i februar i år viste, at de vesttyske delstaer er overrepræsenteret med forbundsarbejdspladser, og at der i tiden 2014 til 2017 kun blev flyttet tre arbejdspladser østpå, men ti til Vesttyskland og ti til Berlin.

U.G.

 

Sachsens økonomiminister Martin Dulig (SPD) siger i en kommentar: “Forbundsregeringen opfylder sit løfte om at placere vigtige myndigheder i øst.”

 

Ihnen sind laut Standortkonzept des Bundesverkehrsministeriums dauerhafte Außenstellen in Erfurt, Dresden, Magdeburg sowie Berlin, Güstrow und Cottbus zugeordnet.

Sachsen-Anhalts ministerpræsident Rainer Haseloff  (CDU)zeigte sich mit zwei Standorten in seinem Land zufrieden:

Ich habe mich immer dafür stark gemacht, mehr Bundesbehörden in den Osten zu holen. Mit der Niederlassung Ost der Infrastrukturgesellschaft Autobahnen in Halle und einer Außenstelle in Magdeburg ist Sachsen-Anhalt nun sehr gut bedacht worden.

Reiner Haseloff, Ministerpräsident Sachsen-Anhalts

Osten fordert mehr Bundesbehörden

U.G.