Scholz beder Washington om at slippe for Ruslands-sanktioner

Olaf Scholz. Foto: Frank Schwichtenberg, licens CC BY-SA 3.0

Tyskland vil gerne have lempet de nye amerikanske sanktioner mod Rusland. Det budskab har finansminister Olaf Scholz (SPD) afleveret i Wahington, fortæller Wall Street Journal.

Det tyske synspunkt er, at vestlige virksomheder bør have lov at opfylde kontrakter, som er indgået med sanktionsbelagte russiske virksomheder, før sanktionerne blev vedtaget.

Ifølge Wall Street Journal er den tyske regering under pres fra store virksomheder i landet, som lider under de antirussiske sanktioner, for eksempel Siemens, Daimler og Volkswagen, men en lempelse som skitseret vil også gøre det muligt for BASF-datterselskabet Wintershall og  energiselskabet Uniper at deltage i konstruktionen af Nord Stream 2-gasledningen.

Problemer for Volkswagen og Daimler

Det tyske handelskammer i Moskva sagde i sidste uge til Handelsblatt, at skaderne for tysk erhvervsliv på kort sigt løber op i “flere hundrede millioner euro”, og på længere sigt er milliardprojekter i fare.

Ikke mindst Volkswagen-koncernen er hårdt ramt af sanktionerne. VW samarbejder med den russiske bilproducent GAZ, som  er  ejet af den nu sanktionsramte rigmand Oleg Deripaska. Det er ikke umiddelbart klart, i hvilket omfang sanarbejdet er truet, for Volkswagen og GAZ ikke ejer aktiver i fællesskab, men Volkswagen kommer til at droppe sine planer om at købe en ejerandel af GAZ.

GAZ bygger VW Jetta, Skoda Oktavia og SkodaKodiaq på licens i Kaluga og skal fra næste år begynde at bruge VW-motorer i en af sine egne modeller, varebilen Gazelle.

Volkswagen vil under alle omstændigheder ikke længere kunne købe aluminium fra den russiske Rusal-producent, for den er nemlig også en del af Deripaskas koncern, for vestlige metalbørser har indstillet samarbejdet med Rusal.

Volkswagen er ikke den eneste tyske bilkoncern, som  samarbejder med GAZ; den russiske koncern bygger også Mercedes Sprinter på licens fra Daimler.

Handelsblatt skriver, at hvis der også kommer amerikanske sanktioner i anledning af støtten til det syriske regime, vil Kamaz, en anden samarbejdspartner for Daimler, blive ramt. Daimler ejer 15 procent af Kamaz, som producerer lastbiler og motorer. Den russiske stat er største aktionær, og en tredje storaktionær er Sergej Roldugin, endnu en rigmand i kredsen omkring Putin.