Porche rammes af Dieselgate

Efter razzia står det klart: Også Porsche er under mistanke for fusk med sine dieselmotorer.

Af Uffe Gardel

En tid lang så det ud som om, VW-koncernen kunne begrænse dieselmotorskandalen til Audi og Volkswagen-mærket. Den tid er forbi: Onsdag morgen mødte næsten 200 statsadvokater og politifolk  op på Porsche AG’s hovedkvarter i Stuttgart.

Da de gik igen nogle timer senere medbringende papirer og computere, stod det klart, at myndighederne efterforsker mod tre personer i virksomheden, hvoraf den ene er medlem af direktionen. Ifølge Handelsblatt og Süddeutsche Zeitung drejer det sig om Porsches udviklingsdirektør, Michael Steiner.

Sagen hander om de store sekscylindrede dieselmotorer, som er anvendt i forskellige versioner af Cayenne-modellen. Motorerne er ganske vist leveret af Audi, men hos Porsche er de blevet programmeret med Porsches egen software. Og Porsche skal have programmeret motorerne sådan, at de ind imellem lukker ned for tilsætningen af Adblue, det særlige ureas-tilsætningstof, som hjælper bilens katalysator med at nedbryde kvælstofilte (NOx). Derved kunne man nøjes med mindre Adblue-tanke i bilerne, eller længere perioder mellem serviceeftersyn.

Steiners forgænger, Wolfgang Hatz, sidder i dag varetægtsfængslet i München, men det er i forbindelse med hans senere arbejde som chef for motorudvikling i selve VW-koncernen.

Flere sigtet

Ud over udviklingsdirektør Steiner er der tale om endnu en chef i virksomheden under direktionsniveau samt en person, der ikke længere arbejder hos Porsche. Flere medier fortæller, at det er en tidligere ingeniør i virksomheden, som i afhøringer hos politiet har rettet mistanken mod Porsches øverste ledelse. Angiveligt skal Steiner sammen med Porsches administrerende direktør, Rupert Stadler, have medvirket til at fortie oplysninger for de amerikanske myndigheder om Porsches egen rolle i manipulationerne med motorernes forurening. En af de mange nuværende og tidligere Porsche-ansatte, som politiet efterforsker mod, er en ingeniør, Giovanni P., som har siddet varetægtsfængslet i længere tid.

Ifølge Süddeutsche Zeitung har Giovanni P. fortalt politiet, at de to Porsche-chefer udelod vigtige oplysninger ved et møde med de amerikanske myndigheder i Ann Arbor, Michigan, 19. november 2015; en flere sider lang præsentation blev kortet ned til en enkelt side, hvorved oplysninger om Porsches egen rolle i sagen forsvandt. Ifølge mediernes oplysninger er Rupert Stadler imidlertid ikke i myndighedernes søgelys.

Daværende trafikminister Alexander Dobrindt (CSU) inddrog i juli sidste år typegodkendelsen for Porsche Cayenne med treliters TDI-motor efter en serie  test hos KBA, den tyske bilmyndighed, som afslørede, at bilerne ikke overholdt deres grænseværdier, når de kørte under realistiske forhold; kun i testlokalet kunne de leve op til myndighedernes krav.

Læs også:

Medie: Audi-top kendte til Dieselgate i detaljer