Her er de mest værdifulde mærker i Tyskland

SAP er Tysklands mest værdifulde virksomhed. Foto SAP

Det er hverken BMW, Audi, Volkswagen eller Mercedes, der er det mest værdifulde mærke i Tyskland. I Toppen ligge it-virksomheden SAP og på andenpladsen ligger Deutsche Telekom.

Det er første gang, der laves en Top 50-liste alene for tyske virksomheders markedsværdi. Undersøgelsen af udført af markedsforskningsvirksomheden Kantar Millward Brown og Mediekoncernen WPP. Virksomhedernes markedsværdi er en kombination af forbrugernes tillid til virksomheden og virksomhedens finansielle data, efter samme metode som verdensranglisten udføres.

Ifølge undersøgelsen så er SAP 49 mia. euro værd mens Telekom er sat til 39 mia. euro. Selv om den verdensberømte tyske bilindustri ikke indtager de to første pladser, så dominerer den trods alt toppen af listen med tre bilfabrikanter blandt de ti øverste. BMW indtager listen tredje plads, Mercedes er nummer fire og Audi nummer 10, mens underleverandøren til bilindustrien Bosch ligger nummer ni Man skal ned til plads 15 og 17 for at finde henholdsvis Porsche og Volkswagen.

ps