Mercedes hårdt ramt af handelsstrid

Daimler CEO Dieter Zetsche viste nye Mercedes-modeller frem med brede smil, dengang der stadig var markant indtjeningsfremgang at smile ad. Foto: Rudolf Simon, licens CC BY-SA 3.0

Daimler-koncernen, moderselskab til Mercedes-Benz, advarer nu om faldende indtjening som følge af den ulmende handelskrig mellem USA, Kina og EU – en udvikling der kan vise sig at have store implikationer for hele den tyske bilindustri. Aktiemarkedet reagerede særdeles kontant på de dårlige nyheder torsdag.

Af Flemming Emil Hansen

Den tyske Daimler-koncern, der producerer en række bilmærker og er mest kendt som moderselskab for luksusmærket Mercedes-Benz, meddelte sent onsdag, at forhøjede toldtariffer på køretøjer kommer til at ramme bundlinjen langt hårdere end hidtil frygtet i år.

Daimler sænkede i en børsmeddelelse sine forventninger til årsindtjeningen for 2018 og begrundede det primært med svagere kinesisk efterspørgsel og lavere indtjeningsmargin på sine biler som følge af USAs handelsstrid med Kina og EU.

Meddelelsen er ikke blot dårligt nyt for Mercedes, men samtidig første håndfaste indikation på, at den tyske bilindustri, som er verdens største, står til at tabe stort på USAs forsøg på at rette op på landets skrantende handelsbalance med særligt Kina.

Helt konkret er det Kinas gengældelsestold på amerikansk producerede Mercedes-biler, der nu koster Daimler dyrt. Daimler har en stor bilproduktion i USA, der omfatter ikke mindst de populære Mercedes SUV-modeller, og de forhøjede toldsatser på amerikanske biler, som den kinesiske ledelse har sagt vil blive indført, får på den ene side appetitten på de tyske luksusbiler til at falde i Kina, der er verdens største bilmarked, og vil samtidig medføre ekstraomkostninger, som Daimler ikke er i stand til helt at sende videre til kunderne. Eller med andre ord: Hvis Daimler hæver salgspriserne, så de reflekterer de højere toldsatser, vil bunden falde ud af den kinesiske efterspørgsel på tyske SUVs. Foruden toldproblemerne vil også tilbagekaldelse af diesel-biler, indførelsen af en ny international biltestprocedure og svagere latinamerikansk efterspørgsel på varebiler tynge bundlinjen i år, sagde Daimler. Daimler tilbagekalder i år 774,000 diesel-biler verden over, fordi de er udstyret med en særlig software, der er i stand til at manipulere med emmissionsværdierne i tests, så bilerne kan fremstå mere miljøvenlige, end de vitterlig er. Daimler nægter at have snydt med værdierne, men har alligevel indvilliget i at moderere bilernes software.

Høj vækst vendt til tilbagegang

For 2018 venter bilgiganten nu en samlet kerneindtjening, den såkaldte EBIT, som lander en smule under 2017-niveau. Ved fremlæggelsen af årsregnskabet i februar måned, havde Daimler for indeværende år stillet en uændret kerneindtjening i udsigt efter rekordåret 2017, såvel som stigninger i afsætning og omsætning i alle sine hovedkategorier. Mens EBIT sidste år voksede med 13 pct. i Mercedes-divisionen, venter Daimler nu en let faldende indtjening på Mercedes-bilerne for i år. Salget af varevogne ventes også at generere et mindre overskud end sidste år, mens indtjeningen i lastbilsegmentet ventes at være uændret.

Selvom justeringen af resultatforventningerne umiddelbart kan forekomme beskedne, blev de dårlige nyheder modtaget med stor alvor af investorer og markedsiagtagere torsdag, hvilket ikke mindst skal ses i lyset af, at afsætningen af tyske biler de seneste par år er vokset støt, selvom producenterne sideløbende har kæmpet med store skandaler om ulovligt kartelsamarbejde og elektronisk miljøsnyd med deres diesel-biler. Aktiemarkedets reaktion torsdag var da også særdeles kontant, og det var ikke blot Daimlers aktier, der fik skuffelsen at føle, også de to andre store tyske bilproducenters aktiepriser dykkede brat.

Ved middagstid var Daimlers aktier i minus med 4,6 pct., mens BMWs blev handlet 3,1 pct. lavere og Volkswagens havde mistet 4,1 pct. fra morgenens åbningspris.

I rekordåret 2017 solgte Daimler 3,3 millioner biler verden over og genererede en omsætning på 164,3 milliarder euro og en kerneindtjening på 24,7 milliarder euro.