Jamaica vinder på de tyske regeringsforhandlinger

Regeringsforhandlingerne giver Jamaica gratis reklame

Den lille caribiske ø Jamaica, der er kendt for den afslappede livsstil og reggaemusik, håber på en økonomisk effekt af de tyske regeringsforhandlinger. Aldrig før har øen fået så meget gratis reklame, som tilfældet har været siden regeringsforhandlingerne mellem CDU/CSU, FDP og de Grønne blev indledt for en månedstid siden. Årsag: Forhandlingerne kaldes Jamaica og henviser til de tre partiers farver – sort gul og grøn – farverne på Jamaicas flag.

Turisme er Jamaicas vigtigste erhverv, men hidtil har det skortet på interessen fra tyskere. Af de 2,2 mio. turister, der årligt besøger øen, kommer kun de 30.000 fra Tyskland, mens hovedparten at turisterne er fra USA og Canada, og hertil kommer 1,65 mio. krydstogtbesøgende.

Nu håber turistmyndighederne på Jamaica, at den fokus, som Jamaica- forhandlinger i Tyskland har givet landet, vil mere end fordoble antallet af tyske turister. Brugen af Jamaica for regeringsforhandlingerne og for den kommende regeringskoalition har skabt en tysk medieinteresse for den lille smukke ø i det caribiske hav, der næppe før har fået så megen omtale.

Det er har den caribiske turistorganisation forstået at udnytte til en kampagne på internettet for at tiltrække tyske turister. Kampagnen bruger udsagn fra de involverede i forhandlinger, som f.eks. et udsagn fra FDP’s leder Christian Lindner: Der er lang vej til Jamaica (regeringskoalitionen, red.). Hertil svarer en reggaemusiker: No, man, just one non-stop flight. Og til Angela Merkels udsagn: Jamaica er en option svarer en grinende jamaicaner: I say: All right, man.

ps