Hamburg indfører som første by forbud mod dieselbiler

Foto: Daveback, licens CC BY-SA 3.0

Nej, det er ikke i hele byen, kun på en særligt belastet gadestrækning. Men alligevel: Dieselforbuddet i Hamburg skriver historie.

Den som i overmorgen kommer kørende fra centrum i Hamburg-forstaden Altona og vil op til indfaldsvejen til selve city, vil støde på et nyt skilt:

“Diesel bis Euro 5/V” vil der stå, og nedenunder vil der være en omkørselpil. Kører man således i en dieselbil med mindre end euro 6-normen – det er kun de allernyeste, som lever op til denne norm – så må man ikke længere køre op ad den store, tættrafikerede Max-Brauer-Allee, og man gør klogt i at overholde forbuddet, for byens politi er klar med bødeblokken i de første døgn.

Nu skal det nemlig være alvor med det kørselsforbud, som Forbundsforvaltningsdomstolen i februar principielt banede vejen for i de tyske byer – se link under denne artikel.

For lastbiler er der yderligere en forbudt strækning i Hamburg, nemlig den store øst-vestgående indfaldsgade Stresemann-Strasse, og de to udvalgte strækninger er naturligvis særligt miljøbelastede veje.

De eneste undtagelser fra forbuddene er udrykningskøretøjer eller andre køretøjer med et ærinde på vejstrækningerne: beboerne selv, naturligvis, samt deres besøgende og taxaer’ der skal sætte passagerer af eller samle dem op, varebiler der skal levere forsendelser, samt skraldebiler. Også politiet må køre udenom, hvis ikke der er tale om en udrykningskørsel eller kørsel med et ærinde på strækningen.

Hamburgs rød-grønne bystyre har vedtaget en luftforureningsplan, der har som mål, at man senest i 2025 skal overholde lovens grænseværdier for blandt andet NOx; mere radikalt er målet såmænd ikke, men Hamburg overholder ikke loven i dag, og det er byen ikke alene om: En meget lang række af tyske storbyer overskrider hyppigt grænseværdierne.

U.G.

Læs også:

Domstol giver grønt lys til forbud mod dieselbiler i tyske byer