Flixbus vil til USA

Foto: Captain Raju, licens CC BY-SA 4.0

Fjernbuskoncernen Flixbus har planer om at åbne ruter i USA; det skriver Frankfurter Allgemeine Zeitung.

“Vi tror, at konkurrence kan gøre noget godt for det amerikanske marked, fordi de nuværende udbydere ikke altid har ambitioner om høj kvalitet,” siger Daniel Krauss, teknikdirektør hos Flixbus, til avisen.

I USA vil Flixbus dog møde store konkurrenter som Greyhound og Megabus, som sidder på fjernbusmarkedet, og det bliver en anden situation end den hjemlige. I Tyskland er det nemlig Flixbus, som er den dominerende udbyder.

Det tyske fjernbusmarked blev først liberaliseret i 2013, og da blev Flixbus grundlagt i München af tre unge iværksættere, deriblandt Daniel Krauss. Siden da er virksomheden bare vokset og vokset og har overtaget flere konkurrenter undervejs, blandt andet Postbus, som var ejet af det tyske postvæsen, Deutsche Post AG. Flixbus’ markedsandel er i dag 90 procent, og virksomheden har også ruter i Danmark, Norge og Sverige.

Flixbus er ikke børsnoteret og har ingen planer om at blive det.

“Det er lettere for os at få penge på det private kapitalmarked,” sagde en af grundlæggerne, den nuværende administrerende direktør,  André Schwämmlein, sidste år til Handelsblatt.

Den manglende børsnotering betyder også, at mange oplysninger om virksomhedens størrelse og økonomi ikke er offentlige. Sidste år sagde  André Schwämmlein i et interview med der Spiegel, at omsætningen stadig lå under en halv milliard euro.

U.G.