Eksprespakker og nethandel sikrer Deutsche Post rekordindtjening

Fremtidens tyske postbud hedder "PostBot" og bliver aldrig træt eller kaffetørstig. Foto: deutsche post dhl group/bernd georg

Deutsche Post har i modsætning til sin kriseramte nordiske kollega fundet formlen på at trives og tjene penge i den nye brevfattige virkelighed.

Af Flemming Emil Hansen

Mens Danmark og Sverige for nylig måtte skyde 1,7 milliarder kroner i Post Nord for at holde det kriseramte selskab oven vande, ruller rekordoverskudene ind hos det tidligere tyske statspostvæsen, Deutsche Post.

I årets tredje kvartal steg Deutsche Posts omsætning med 5,6 pct. til 14,6 milliarder euro, mens kerneindtjeningen voksede med 11 pct. til 641 millioner euro, eller omtrent 4,8 milliarder kroner, hvilket markerer en ny indtjeningsrekord i firmaets historie – for ottende kvartal i træk. Til sammenligning postede Post Nord et tab på 180 millioner kroner for årets tredje kvartal.

Og hvad er det så, det tyske postserviceselskab kan, som de skandinaviske kollegaer endnu ikke har afluret?

Omstilling til den digitale virkelighed

”Alle vores divisioner noterede vækst takket være vores strategiske fokus på de hurtigt ekspanderende sektorer såsom international internethandel,” forklarede Frank Appel, administrerende direktør hos Deutsche Post, ved fremlæggelsen af kvartalsregnskabet torsdag.

Kort fortalt er Deutsche Post lykkedes med omstillingen fra rollen som statsejet national brevbringer til en effektiv international spiller i den nye og hurtige digitale virkelighed. Første skridt var opkøbet i år 2000 af den internationale pakketjeneste DHL. Siden har virksomheden med udviklingen af en række online services, udbygning af den internationale infrastruktur og skarpt fokus på nethandel valgt at omfavne og udnytte nettets fremmarch snarere end at kæmpe imod den.

Mens brevskriveriet gradvist er tørret ud, har Deutsche Post dermed kunnet overkompensere for tabet ved at sætte sig på en god del af den internationale pakketransport, som er bundet op på internethandel. Sammen med ekspresudbringning er det et segment, der fortsætter med at vokse i store skridt.

Omsætningen fra Deutsche Posts Ecommerce-pakkesegment voksede i tredje kvartal med 9,2 pct., mens omsætningen fra ekspresudbringning af pakker voksede med 8,5 pct. Eksprespakkelevering og Ecommerce står nu for omtrent 40 pct. af Deutsche Posts samlede omsætning, mens den traditionelle forsendelse af breve og pakker særskilt genererer knap 16 pct. af omsætningen.

Investerer stort i fremtiden

Samtidig fortsætter Deutsche Post med at investere formuer i udbygningen af sin lokale og internationale pakkeserviceinfrastruktur. I tredje kvartal alene blev der investeret 443 millioner euro i blandt andet produktion af elektriske budscootere og modernisering af pakkecentraler og de fly, som DHL benytter til global ekspresudbringning.

Et andet investeringsprojekt er den såkaldt PostBot, en robot der ledsager postbude på ruten og kan bære op til 150 kilo post. Indtil videre bliver robotten testet to steder i Tyskland, men hvis alt går vel, vil den snart assistere postbude på deres daglige ruter over hele landet.

“Ved at investere i fremtiden og udvikle banebrydende, innovative løsninger fortsætter vi med løbende at udvide vores markedsførende position,” forklarede Frank Appel torsdag.

Det er formentlig en god del af forklaringen på Deutsche Posts fremgang. Allerede kort efter privatiseringen i 1996 indledte virksomheden omstillingen til den digitale tidsalder, og den er ikke standset siden.

For hele året venter Deutsche Post at bogføre en kerneindtjening på omkring 3,75 milliarder euro. Herfra og indtil slutningen af 2020 lyder målsætningen, at indtjeningen skal vokse med mere end 8 pct. om året, meddelte Deutsche Post torsdag.