Danmarks populæreste netbutik har vokseværk

Foto: Zalando/Claudius Pflug

Internetvirksomheden Zalando investerer kraftigt i logistik og medarbejdere for at følge med efterspørgslen i dens europæiske online modebutikker. Målet er at vokse til dobbelt størrelse på to år.

Af Flemming Emil Hansen

Zalando har på få år etableret sig som europas foretrukne modebutik på nettet, og vokseværket fortsætter i rasende fart. I årets tredje kvartal er den i Berlin hjemmehørende internetvirksomheds omsætning steget med 29 pct. til 1,07 milliarder euro, mens antallet af aktive kunder er vokset med en million til 22,2 millioner, meddelte Zalando tirsdag ved offentliggørelsen af sit kvartalsregnskab.

Siden Zalando blev etableret i 2008, er det gået slag i slag med udviddelse af sortimentet og åbning på nye markeder, så virksomheden i dag er aktiv på 15 europæiske markeder, formidler mere end 200 modemærker og har 200 millioner månedlige besøg på deres websider. I 2012 var turen kommet til Danmark, hvor Zalando siden har etableret sig som den populæreste online butik på tværs af alle produktkategorier. Lige under 3 pct. af alle danske internethandler foregår via Zalando, ifølge en opgørelse fra Foreningen for Dansk Internethandel. Ligesom danskernes nethandel ventes at stige støt i kommende år, forventer også Zalando at udvidde både sin organisation og omsætning markant for at imødekomme efterspørgslen.

Væksten koster

For hele 2017 ventes en omsætningsvækst på mellem 20 pct. og 25 pct., og herfra er det målet at lægge yderligere 100 pct. oveni indtil 2020. Væksten er imidlertid ikke gratis. Når året er omme, har Zalando i 2017 investeret 250 millioner euro, eller omtrent 1,9 milliarder kroner, i at udvidde virksomhedens kapacitet og finetune forretningen. Investeringerne indbefatter blandt andet nye pakke- og logistikcentre i Tyskland, Sverige og Polen. Herudover har Zalando udviddet medarbejderskaren med over 2.000 til nu at tælle 14.217.

”Den stærke omsætningsvækst understreger vores vækstambition og viser, at vores investeringer allerede har båret frugt,” sagde administrerende direktør Rubin Ritter tirsdag.

”I fjerde kvartal og de kommende år vil vi fortsat fokusere på vækst. Vi forfølger et mål om at have fordoblet vores forretning, når vi når 2020, og vil fortsætte med at investere for at nå dette mål,” udtalte han i en pressemeddelelse.

Det store fokus på vækst koster imidlertid også på bundlinjen. I tredje kvartal dykkede Zalando under den røde streg og endte med et nettotab på 11,1 millioner euro, en nedgang fra en nettogevinst på 5 millioner euro et år tidligere. I årets første ni måneder akkumuleret endte nettogevinsten på 41,5 millioner euro sammenlignet med 60,5 millioner euro året før.