Anmeldelse: Med Lykke Friis på rejse gennem det politiske landskab

Anmeldelse. En bog man skal læse, hvis man vil være ajour med tysk politik.

Af Uffe Gardel

“Rejse i Angela Merkels Tyskland” er undertitlen på Lykke Friis’ nye bog om tysk politik siden migrantkrisen, og  den er ikke helt dækkende, for dette er ikke en klassisk travelogue i britisk stil,  altså et rejseessay. Til gengæld er bogen et stykke koncentreret tysklandshistorie, en hæsblæsende gennemgang af de sidste tre-fire år i tysk politik. Det har været tre svimlende år for politikken i vores store naboland  – migrantkrise, historiske slagsmål mellem gamle konservative broderpartier, et nyt stort højreradikalt parti og endelig det socialdemokratiske partis nedsmeltning.

Lykke Friis fortæller om det hele, og hun gør det knapt og præcist, og intet væsentligt springes over. Tiden nu er uden tvivl Merkels sidste regeringsår, og Lykke Friis fortæller os om, hvordan hun som en sort enke har suget kraften ud af sine forskellige koalitionspartnere, som gerne går tilbage ved valg efter at have siddet i regering med hende.

Mere problematisk har Merkel det også med at suge kraften ud af den politiske debat i Tyskland, noget som er blevet accentueret under de Store Koalitioner med SPD: Hun overtager modstandernes synspunkter, og pludselig er hun tæt på at tage æren for gamle venstrefløjs-mærkesager som mindsteløn og homo-ægteskaber. “Asymmetrisk demobilisering” er fagudtrykket for en taktik, som mobiliserer egtne vælgere og får socialdemokraternes til at blive hjemme.

Endelig bemærker Lykke Friis også, hvordan alle Merkels store politiske beslutninger – udfastning af atomkrften, euroredningen, flygtningepolitikken, afskaffelse af værnepligten og endelig homoseksuelle ægteskaber – er blevet truffet, uden at der først havde været en folkelig debat, og uden at vælgerne først var blevet spurgt.

Hvem følger efter Merkel?

Lykke Friis er en af de danskere, der ved allermest om Tyskland og tysk politik, og jeg ville så gerne vide, hun mener, det går, som det gør – hvorfor er konservatismen sådan i krise, at de to broderpartier CDU og CSU slås for åbent tæppe, hvorfor er socialdemokraterne på vej ned i afløbet, og hvad er De Grønne egentlig for en størrelse? Det ville jeg gerne have læst bare et par sider om. Men egentlig analyse holder Lykke Friis  sig fra.

Til gengæld vover hun til slut i bogen et øje og peger på, hvem i CDU der kunne tænkes at følge efter Merkel. Hun nævner fem navne, og gør særligt meget ud af de to – CDU-generalsekretær Annegret Kramp-Karrenbauer og sundhedsminister Jens Spahn. Men hun advarer også om, at efterfølgeren kan vise sig at komme et sted fra, hvor vi slet ikke kigger – hvilket jo var tilfældet med Merkel selv. Og hun gør opmærksom på, at Merkel utvetydigt har lovet, at hun bliver siddende i fire år, både som kansler og partiformand.

Jeg ville gerne have læst den rejsebog, som titel og forsidetegning egentlig lover; en bog hvor man virkelig kom med Lykke Friis rundt i landet og talte med tyskere, høj og lav. Det gør man ikek her; bogen bliver i det politiske landskab. Den kritik skal ikke skygge for, at bogen giver et fænomenalt overblik og ikke er til at komme udenom, hvis man vil kende tysk politik lige nu.

Lykke Friis: En kuffert i Berlin – Rejse i Angela Merkels Tyskland, Gyldendal, 196 sider, 199,95 kr. (vejledende pris). Netop udkommet.